Insikt/Utsikt

Kl 6 på lördags morgonen lyfte jag och min syster Emma från Umeå. Vi flög över havet, för att möta drömmen om landet i öster - Finland. Jag älskar att flyga. När man känner hur de kraftfulla motorerna går igång, känslan när man lyfter från marken och ser hur världen helt plötsligt blir mindre och blir till ett pusselliknande dockskåp. Efter ett antal tågbyten var vi framme. Där väntade syster Linda. Hon har konstutställning nu i februari. Insikt/Utsikt heter den. En skilldring av det offentliga, det man ser, kontra det personliga, det man har inom sig.
Det var verkligen kul att komma iväg två dagar. Även fast jag alltid bott här i Sverige, känner jag det finska blodet inom mig. Lite konstigt känns det, att om man åker cirka 8 mil rakt över havet kommer man till Kokkola, där man pratar ett helt annat språk och möter en annan sorts kultur, men ändå en liknande mentalitet. Hade gått fortare att ta skotran över isen! Det var mycket trevligt. Jag hade gärna stannat längre. Jag smakade Karelska piroger för första gången. Piroger med risgrynsgröt i. Och så har man en ägg/smör röra till. Mmmmm, jag säger då det. Vi hann med tre städer och massor med kultur på två dagar. Skönt att komma bort, skönt att komma hem!

 

Jag lärde mig att Juna betyder Tåg på finska.

Jag tänker mig att det står för den inre och den yttre resan. Tåget man åker i, landet man åker genom.

Jag hoppas Du också haft en fin helg.

kram

Julia


Kommentarer
Postat av: Evve

JUUUUUUUUUUUUUULIIIIIIIAAAAAAA!!! NU MÅSTE DU DELA MED DÄJ av alla upplevelser i landet i öster! Du skriver så fint! kram Evve (se där, du fick tillochmed en kram!;)

2011-02-08 @ 08:33:06
URL: http://earlysunsets.blogg.se/
Postat av: Fjällan

Ja juste! Hoppas du hade en bra resa, men utifrån inlägget att döma verkar det som du haft det trevligt :). Du måste berätta mer sen!



Fiffigt att Juna betydder tåg! Det passade ju alldeles ypperligt :D



Lycka till på torsdag :)

2011-02-08 @ 08:33:31
URL: http://fridatorstensson.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0